Sătui să-şi vândă marfa pe nimic intermediarilor sau comercianţilor, numeroşi fermieri au decis să îşi rotunjească profi turile livrându-şi produsele direct clienţilor.
De la apicultori la crescători de viţei de carne sau oi şi legumicultori, numeroşi fermieri şi-au dezvoltat propriile reţele de distribuţie sau fac livrări prin intermediul firmelor de curierat, direct la uşile clienţilor. Astfel, marfa lor ajunge la consumatori, fără intermediari care să umfle preţurile.
Din Bucovina, pe bază de comandă
O strategie de acest fel au adoptat mai mulţi producători din apropiere de Gura Humorului, care şi-au făcut ferme în satele dimprejurul salinei Cacica. E vorba de câteva neamuri care vând miere de albine certificată ecologic de un institut de ates tare german, carne de vită, precum şi brânzeturi şi produse tradiţionale din carne.
Livrarea produselor se face direct la domiciliul clienţilor, pe bază de comandă fermă. "Avem deja clienţi fideli, care îşi fac coşul săptămânal sau lunar de cumpărături, ne sună şi noi facem livrarea numai pe bază de comandă fermă", explică Laurenţiu Ciornei, re prezentantul producătorilor.
În control, la fermă
Tot de la o fermă de familie a pornit şi afacerea cu legume ecologice dezvoltată de Marin Dumbravă, la câţiva kilometri de Bucureşti. Fermierul cultivă legume pe un hectar. Unii clienţi vin să vadă ferma ca să se asigure că nu primesc roşii îmbuibate cu chimicale şi fac degustări la faţa locului. "Una e să rupi o roşie de pe rug sau un măr din ram şi să muşti din ele şi alta să le iei dintr-o cutie. Contactul direct cu clientul este cea mai eficientă metodă de promovare. Dacă el te cunoaşte direct, capătă mai multă încredere în tine, ca producător", explică Marin Dumbravă cea mai eficientă metodă de promovare a produselor sale. Acesta a livrat marfă şi comercianţilor, însă aceştia au refuzat "merele