PSA Peugeot-Citroën, al doilea producător de automobile de pe piaţa europeană, grav afectat de scăderea cererii pe continent, va încerca din nou să se salveze apelând la banii publici. De data aceasta, nu doar contribuabilii francezi vor pune umărul pentru supravieţuirea industriei locale, ci şi cei chinezi.
Peugeot pregăteşte o majorare de capital de 3 miliarde de euro, în urma căreia guvernul francez şi Dongfeng, un constructor auto deţinut de statul chinez, vor deveni acţionari cu participaţii egale.
Planul se află pe masa administraţiei Peugeot de mai mult timp, dar abia acum ar putea fi şi pus în practică. O delegaţie formată din directori, oficiali guvernamentali şi bancheri francezi se va deplasa în China pentru negocieri în vederea conturării unei prime forme a acordului, care ar putea fi semnat săptămânile următoare, au precizat surse apropiate discuţiilor pentru agenţia Reuters.
Varianta de bază a înţelegerii prevede ca guvernul francez şi Dongfeng Motor, companie deţinută de statul chinez, să contribuie la injecţia de capital cu câte 1,5 miliarde de euro, fiecare preluând astfel între 20 şi 30% din capitalul producătorului auto. Subscrierea de capital ar reprezenta 68% din valoarea de piaţă actuală a Peugeot, de 4,39 miliarde de euro.
Familia Peugeot, care a înfiinţat compania în 1810, va pierde controlul asupra producătorului auto, deoarece operaţiunea îi va dilua participaţia curentă de 25,4% din acţiuni şi 38,1% din drepturile de vot.
Pe lângă majorarea de capital, acordul s-ar materializa şi prin extinderea parteneriatului Peugeot-Dongfeng în China, prin care anumite modele Citroën şi Peugeot sunt produse şi vândute local, în ideea de a ataca alte pieţe din Asia, au mai spus sursele.
De altfel, compania franceză se concentrează deja pe piaţa chineză, anticipând că vânzările către ţara asiatică le v