Fondul Român de Contragarantare (FRC) va lansa la începutul anului viitor instrumente diversificate prin care va sprijini accesul la finanţare al IMM inovative şi competitive, care atrag fonduri europene sau care investesc în turism, agricultură şi în crearea de locuri de muncă.
Fondul Român de Contragarantare – o instituţie care se străduieşte să fie cât mai prezentă pe piaţa financiară şi care administrează active de peste 100 de milioane de euro – a facilitat în ultimii patru ani, prin instrumentele specifice, accesul companiilor la finanţări de peste 3,5 miliarde de euro. Instituţia are rolul de a prelua o parte din riscurile fondurilor de garantare a creditelor contractate de întreprinderile mici şi mijlocii de la bănci sau alte instituţii financiare, reducând astfel costurile acestora din urmă.
„Adevărul“: Fondul Român de Contragarantare funcţionează de numai patru ani. A fost înfiinţat ca o nevoie la problemele apărute în perioada crizei?
Ioan Hidegcuti: Fondul Român de Contragarantare a fost înfiinţat ca reacţie la criză şi în momentul poate cel mai critic al manifestării acesteia în România. FRC are cinci ani de la naştere şi patru ani de evoluţie în piaţă. Să ştiţi că în sistemul financiar-bancar, perioadele în care o instituţie nouă se aşază, se implementează, se consacră sunt, de regulă, mult mai mari. În cazul nostru, piaţa era extrem de avidă după aşa ceva, nu a existat un mecanism asemănător, nu exista nici măcar instrumentul contragarantării. Gradul nostru de multiplicare a capitalului este de 4,5-5 ori, acesta transferându-se în mecanismul de operare a fondurilor de garantare, care la rândul lor multiplică de circa şase-şapte ori, şi dacă adăugăm şi modelul de operare mediu la nivelul băncilor, ele însele fiind elemente de multiplicare prin procesul de intermediere, putem vorbi de circa 20-25 de ori rată de multiplic