Scris de Cristina Ghilea - Proiectul executivului local pentru realizarea unei centuri metropolitane deschisă, însă, în Nord, a trecut de plenul Consiliului local, sâmbătă, în ședința extraordinară, în ciuda opoziției minorității maghiare.
După cum a anunțat în cursul săptămânii trecute, primarul Ilie Bolojan va depune, în numele Zonei Metropolitante Oradea (ZMO), o cerere de finanțare la Agenția Regională de Dezvoltare Nord-Vest (ADR NV), pentru realizarea unui ring metropolitan la pachet cu dezvoltarea de zone industriale, dotarea unui învățământ de specialitate pentru acestea și înzestrarea OTL cu mijloace de transport în comun care să le deservească. Costul acestora ar trebui să se intre în 75 de milioane de euro, pragul maxim pentru așa-numitele proiecte strategice pe care ADR le colectează acum. Varianta cea mai lungă a inelului ocolitor urmează traseul Oşorhei, ocoleşte Alparea, ocoleşte Sânmartinul dincolo de Băile Felix, o ia către Hidişel, ocoleşte Nojoridul o ia pe pe lângă Sântandrei, traversează Crişul peste un pod din zona Sântion, ocoleşte Episcopia Bihor şi iese la drumul naţional înainte de Biharia. Evident, investiția omite Nordul Oradiei. Primarul justifică această omisiune prin faptul că un atare drum nu se justifică din punctual de vedere al creșterii economice, fiind și scump, din cauza reliefului deluros. Ce nu spune primarul dar e evident pentru un bihorean, este componenta etnică predominant maghară a comunităților din Nordul Oradiei, vad electoral pentru UDMR.
„Acest proiect a fost discutat cu Consiliul Județean? Este el inclus în strategia de dezoltare a orașului sau a județului?”a cerut Ritli Csongor Ladislau să afle. „L-am prezentat Consiliului Județean, și acesta se va pronunța săptămâna viitoare. Din punctul meu de vedere, bine era să se pronunțe până acum, ca să mergem (la ADR NV n.r.) cu toate avizele gata”, i-a răspuns edil