După aproape două decenii de când a fost introdus (1994) şi la cinci ani de la adoptarea noului pachet legislativ, iniţiativa „Cerul Unic European“ (Single European Sky) nu se ridică deloc la înălţimea aşteptărilor.
„Trebuie să fim sinceri și să recunoaștem că obstacolele sunt de natură politică și socială, și nu tehnică“, a spus Marian-Jean Marinescu, din rolul de raportor al Parlamentului European pentru inițiativa „Cerul Unic European“, vorbind despre ritmul lent de implementare a legislației europene în domeniul aviatic.
„Comisia Europeană a propus o serie de măsuri prin care să contribuie la implementarea «Cerului Unic European», măsuri care se traduc în economii de timp și de combustibil, în emisii mai puține, în scăderea costurilor operatorilor și, astfel, în călătorii mai ieftine pentru cetățeni. Din păcate, anumite state membre, după cum reiese din luările lor de poziție, preferă să păstreze statu-quo-ul, administrația actuală, iar acest lucru împovărează și călătorii, și industria“, a spus Marian-Jean Marinescu.
„Cerul Unic European“ este o idee veche, datează din 1999, şi a fost iniţiativa comisarului european de la acea vreme, Loyola de Palacio. Deşi există deja patru regulamente, „Cerul Unic European“ nu s-a creat încă din diverse motive, care au ţinut mai cu seamă de orgoliile statelor membre.
Procesul de unificare europeană a fost lung şi anevoios, însă există deja piaţă unică, monedă unică, liberă circulaţie în spaţiul Schengen. Au rămas de surmontat doar barierele invizibile ale cerului şi există speranţa ca prin acest pachet legislativ ele să cadă şi să avem în câţiva ani şi un Schengen aerian.
Spaţiul aerian al UE este divizat în 27 de sisteme naţionale de control al traficului
Potrivit datelor europene, aviaţia susţine 5,1 milioane de locuri de muncă şi contribuie cu 365 de miliarde de euro pe an la