“Oamenii s-au obisnuit cu realitatea, au inceput sa fie proactivi, nu mai asteapta sa vina o schimbare”, spune Mahu.
Potrivit lui Mahu in 2013 discutam de proprietati stabile. Astfel, majoritatea centrelor comerciale sunt in curs de consolidare si de "slefuire", se mai umbla la mixul de chiriasi, se aloca bugete de investitii pentru lucrari de refurbishment.
“Mult mai multe proprietati aloca bani pentru refurbishment”, spune Mahu. In ceea ce priveste sumele alocate, este dificil de estimat care ar fi o valoare medie a investitiilor avand in vedere ca natura lucrarilor difera foarte mult de la un centru comercial la altul. In unele cazuri sunt lucrari de dimensiuni mai mici la bai sau in spatiile comune, in timp ce in alte cazuri discutam de proiecte mai complexe.
“Multe din proiecte au fost deschise in 2006-2008 asa ca au trecut de al cincilea an de functionare, prin urmare incep sa se faca investitii”, a explicat Sebastian Mahu.
In ceea ce priveste modificarile mixului de chiriasi, proprietarii se uita la performanta retailerilor si in general brandurile locale sunt inlocuite cu branduri regionale, spune seful de property management al DTZ Echinox care adauga ca in ceea ce priveste managementul de zi cu zi – aici se pune accentul pe imbunatatirea relatiei cu chiriasii existenti.
Costurile de operare si incercarile de reducere a valorilor de service-charge sunt alte provocari constante in lumea centrelor comerciale.
In ceea ce priveste problemele de incasari si intarzierile de plata care au fost in urma cu cativa ani chestiuni arzatoare in viata oricarui centru comercial, Mahu spune ca la nivel de tendinta generala se poate spune ca este mai bine.
"Ca si tendinta generala este mai bine, nu mai putem vorbi de surprize, ratele de colectare s-au mai stabilizat. Lucram pe o piata in care partile se cunosc foarte bine”, a mai spus M