Prăbuşirea dealerilor auto din Iaşi: tigrii dinaintea crizei şi-au pierdut toţi dinţii. Cu o excepţie: Bogdan Piţigoi rămâne lider, cu 50% din vânzările totale din Iaşi, dar performanţa cea mai mare este a grupului ATI Motors, condus de Gabi Manolache, care de la 6% cotă de piaţă în 2008, a ajuns acum la 30%. Sandra Trading mai vinde sub 100 de maşini pe an, iar Auto Padova a vândut anul acesta doar 4 unităţi.
„Din punctul meu de vedere, la 17% nivel al pieţei faţă de 2008 nu se poate vorbi de prăbuşire, ci de extincţie”, spune sec Bogdan Piţigoi, dealerul cu cele mai multe mărci de maşini în portofoliu din Iaşi. Situaţia dealerilor consacraţi e dramatică, majoritatea cunoscând purgatoriul insolvenţei, închizându-şi showroom-urile, pierzând contractele de distribuţie sau dispărând complet, cu activele scoase la mezat, bucată cu bucată, de bănci.
Clopoţelul a sunat a treia oară
Singurul care performează, vânzând acelaşi număr de maşini ca şi înainte de criză, este Gabi Manolache, dar dealerul Ford, Toyota şi Lexus spune doar că rezistă eroic, fără să debordeze de optimism. „Aştept să văd cum se termină 2013 şi voi şti cum va arăta 2014. Ne-am dezvoltat pe credit şi toţi banii merg la bancă”, explică tânărul antreprenor.
În timpul interviului, în showroom a răsunat clar un clopoţel. Gabi Manolache a zâmbit: „E semnalul care anunţă că s-a mai vândut o maşină şi că un client şi-a primit cheile. A sunat de trei ori astăzi, e o zi deosebită, am înţeles că un jucător mare din agricultură achiziţionează o flotă”.
Gabriel Manolache reuşeşte să vândă acelaşi număr de maşini ca înainte de criză, ajungând cu două mărci la o treime din toată piaţa.
Casa Auto rămâne lider
Brandurile lor erau înainte de criză titlurile de nobleţe ale mediului de afaceri din Iaşi. Auto Padova, Servunion, Trado Motors, Casa Auto, Meg