Scris de Cristian Horgoș - Instituţii de Operă au, în vestul ţării, doar Timişoara, Braşovul şi Cluj. Dar şi Oradea a arătat resurse.
Teatrul „Regina Maria” a fost arhiplin, duminică seară, la regalul cultural care a încununat Festivalul Toamnei Orădene. Distribuţia internaţională a fost prezentată generos în materialul „Un regal pentru iubitorii de operă: TOSCA de Puccini”, mediatizat deja de Asociaţia Culturală „Opera per Sempre”. Aşa încât, vom remarca doar înteţirea corului de aplauze adresate, la final, baritonul italian Alfio Grasso (baronul Scarpia) şi sopranei orădence Florina Hinsu. Iar plusul de aplauze s-a datorat, nu patriotismului locali, ci vocii care a adus-o pe Florina Hinsu pe scena Operei din Viena alături de artiştii Placido Domingo, Agnes Baltsa şi Edita Gruberov.
Dealtfel, pentru a şlefui rolul Floriei Tosca, soprana Florina Hinsu s-a pregătit, în SUA, cu Virginia Zeani – demnă urmaşă a sopranei românce Hariclea Darclée.
Şi acum trebuie amintit că, în anul 1900, la Roma, a avut loc premiera mondială „Tosca” scrisă de Puccini cu dedicaţie pentru fenomenala soprană româncă Hariclea Darclée.
De atunci, Floriei Tosca i-au dat viaţă soprane românce precum Virginia Zeani, Maria Slătinaru Nistor, Celia Costea, Angela Gheorghiu, Adina Niţescu, Simona Titieanu sau Ioana Mărgărit.Bravo, bravissimo!
Iar duminică, Florina Hinsu a interpretat, în faţa orădenilor, aria „Visi d’Arte, Visi d’Amore” din actul II, momentul de maximă sensibilitate a operei. Acesta fiindcă în această arie, Floria Tosca îşi exprimă emoţiile, trăirile, supliciile, puterea de jertfă în dragoste şi demnitatea femeii în faţa înjositoarei oferte a baronului Scarpia. Pentru felul strălucit în care a transmis acest noian de sentimente, Florina Hinsu a primit din public şi însufleţite felicitări: bravo, bravissimo!
Se cuvine să remarcăm şi aportul de înaltă ţinu