Marea performanță a romanului Negru și roșu este felul în care împletește polifonic teme spinoase, pline de capcanele prejudecății și ale blocajului mental, scoțându-le în acest fel de sub statutul de miză a cărții.
După o tăcere de nouă ani, unul dintre cei mai interesanți prozatori de după 2000 revine cu un roman foarte curajos. Ioan T. Morar reușește să-și onoreze astfel incomoda performanță din Lindenfeld (2004), o carte de mare virtuozitate și de aceea greu de depășit, pe un subiect nostalgic (a murit satul șvab), dar violent remixat în ludic, thriller, deriziv și, simultan, în grotesc.
Cu Negru și roșu, autorul a ales de bună voie să intre fix în ochiul vulcanului: sfârșitul celui de-al doilea război mondial, „vă ordon, treceți Prutul!“, masacrul de la Odessa și deportarea țiganilor. Nici că se putea subiect mai exploziv, dar Morar iese teafăr din rețeaua de infraroșii a suspiciunilor (cât p-aci, totuși, să atingă cel puțin un fir exploziv: gloria, aici cam șifonată, a Armatei Române), pentru că i-a fost clar de la bun început pe ce se poate baza ca adevăr istoric. Și n-a depășit granița, ci a lăsat ficțiunea să coloreze tabloul, fără să clintească nimic din desenul dat. „Acest roman este o ficțiune care s-a intersectat, în mod inevitabil, cu unele personaje reale, ale căror replici în cadrul lui țin tot de ficțiune“ - sună, de altfel, avertismentul lui Ioan T. Morar.
Ce găsim în planul adevărului istoric: în primul rând, pe generalul Ion Antonescu, cu carisma lui rece, intimidantă (distanță, distanță și iar distanță separă portretul Mareșalului, la Ioan T. Morar, față de cel din Delirul lui Marin Preda). Găsim controversata trecere a Nistrului, blestemata campanie de la Odessa și represaliile-masacru asupra evreilor, ale căror consecințe rostogolesc la vale ce mai continua să stea în picioare din iluziile mare