Fotograful şi arhitectul Andrei Pandele a surprins, începând din 1970, în fotografiile sale o perioadă de mari schimbări traversate de România sub conducerea dictatorului Nicolae Ceauşescu, imaginile reprezentând şi astăzi o amintire dureroasă pentru multe persoane.
Pe de altă parte, născut în anul în care a avut loc Revoluţia, în 1989, Paul este unul dintre cei care reprezintă noua generaţie de români – cunoaşte mai multe limbi străine, este foarte bine educat şi este o persoană plină de ambiţie, scriu jurnaliştii de la bbc.co.uk.
Este foarte mândru de Casa Poporului, în vremurile trecute acesta fiind palatul lui Ceauşescu. La urma urmei, Casa Poporului este acum locul în care se regăseşte democraţia, iar ca marime este întrecută doar de clădirea Pentagonului din Statele Unite ale Americii.
Potrivit sursei citate, încăperile Palatului Parlamentului sunt lipsite de aer, inutil de largi, iar vastele dale de marmură dau impresia unui spaţiu sufocant, “ca şi cum ai fi blocat în mijlocul unui tort de nuntă”.
Fotograful Andrei Pandele este empatic. “Palatul? Este un zid în drumul oamenilor. Un baraj, chiar”. Fotografiile din colecţiile lui Andrei Pandele se află într-o ceainărie în vechiul cartier Evreiesc din Bucureşti şi îmbracă fiecare perete.
Sunt imagini excepţionale, care rar pot fi surprinse cu camera de filmat. Datorită viziunii sale neînfricate, atacul neobosit al lui Ceauşescu asupra Capitalei poate fi văzut pas cu pas, ca şi cum cineva ar desface o ceapă foaie cu foaie.
“Am fost arhitect”, explică Andrei Pandele. “Aş fi putut să găsesc planul, să îmi dau seama cam ce ar vrea ei să distrugă. Nu exact, nimeni nu ştia asta. Ei îşi pierduseră controlul total”.
Şapte kilometri pătraţi din centrul oraşului au fost distruşi pentru a face loc Casei Poporului. Andrei a vrut să realizeze o serie de poze cu vechiul Bucureşti înainte