Deşeurile ca ambalajele tetra-pak, bannerele uzate, camerele de cauciuc şi resturile de materiale textile pot fi transformate uşor în produse utile. Asta vor să demonstreze câţiva tineri ieşeni, care au pus pe picioare o afacere cu „susul în jos”, inspirată din creativitatea indienilor. Genţi, portofele, accesorii îndrăzneţe, colorate şi cu un design funcţional sunt vândute în mediul online clienţilor dornici să protejeze mediul înconjurător.
Andreea Zaharescu, Roxana Antochi şi Alexandru Pohonţu, trei tineri cu studii în marketing şi inginerie, formează echipa „Upside Down” din 2012, când şi-au propus să promoveze şi în România conceptul de „Upcycling”. Andreea este cea care a aflat prima de acest concept, în timpul petrecut ca voluntar în India. Impresionată de proiectele care promovau reutilizarea creativă a deşeurilor, s-a întrebat cum ar fi dacă ar reuşi să facă asta şi acasă. „Conceptul de Upcycling nu e foarte cunoscut la noi, dar în alte ţări a prins amploare. Upcycling înseamnă să transformi ceva de care nu mai ai nevoie sau un deşeu în produse noi, calitative, care au devenit ceva mai mult decât au fost. Noi credem că acest concept poate deveni o soluţie de valorificare a deşeurilor, dacă este implementat cum trebuie”, spune Andreea Zaharescu. Astfel, în timp ce reciclarea ne arată că obiectele uzate pot fi în continuare folositoare, Upcycling demonstrează că obiectele realizate din resturi pot fi mai dezirabile decât cele realizate din materii prime noi. Reticenţa românilor la nou îi face să pună la îndoială calitatea produselor „Upside Down”. Înainte de a cumpăra o geantă se întreabă cum se simt materialele la atingere, cum se comportă în timp sau cum rezistă la ploaie. Chiar şi aşa, tinerii observă o deschidere tot mai mare faţă de produsele realizate din materiale neconvenţionale. „Participând la diferite evenimente, reuşim să le răspundem la