La începutul acestei luni, au fost adoptate o serie de norme metodologice privind funcţionarea operatorilor privaţi de servicii arhivistice, pentru arhivele societăţilor desfiinţate. Prevederile publicate în Monitorul Oficial, în 4 octombrie, fac referire la procedura de notificare a structurilor Arhivelor Naţionale, datele care se introduc în Registrul operatorilor economici prestatori de servicii arhivistice, procedura de obţinere a autorizaţiei de funcţionare.
În Monitorul Oficial, nr. 619 a fost publicat Ordinul ministrului Afacerilor Interne, nr. 137 din 27 septembrie pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea unor dispoziţii ale Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996.
Normele metodologice reglementează aplicarea unor prevederi ale Legii Arhivelor Naţionale nr. 16/1996, cu modificările şi completările ulterioare, după cum urmează:
- procedura de notificare prevăzută la art. 18 alin. (5) din Lege şi conţinutul acesteia;
- datele care se introduc în Registrul operatorilor economici prestatori de servicii arhivistice prevăzut la art. 18^7 din Lege şi condiţiile privind gestionarea acestuia;
- procedura de eliberare, reînnoire, suspendare şi retragere a autorizaţiei de funcţionare a operatorilor economici prestatori de servicii arhivistice, conform prevederilor art. 18^1 – art. 18^4 din Lege.
În ceea ce priveşte procedura de notificare şi conţinutul acestei către structurile Arhivelor Naţionale se realizează de:
a) lichidator, în situaţia declarării falimentului unui creator/deţinător de arhivă;
b) lichidator, persoana fizică sau persoana juridică (inclusiv casa teritorială de pensii), în situaţia predării arhivei către un operator economic autorizat, în termen de 15 zile de la încheierea contractelor;
c) operatorul economic autorizat, în termen de 15 zile de la încheierea contractului prin care preia ar