În fiecare unitate de învățământ funcționează cel puțin 27 de comisii și se întocmesc anual cel puțin un metru cub de documente.
Proverbul latinesc “Verba volant, scripta manent” este de cea mai mare actualitate în școli, dovadă fiind impresionantul număr de dosare cu documente care tapetează pereții birourilor și fac neîncăpătoare dulapurile. Rezultatele elevilor și evidențele nu “sar în ochi” dacă nu sunt susținute de hârtii. Vrei să organizezi o excursie sau o vizită la muzeu ? Faci o hârtie, în două exemplare, se semnează și ajunge într-un dosar. Vrei să organizezi o întâlnire cu părinții ? Documentul este obligatoriu.
În orice unitate de învățământ, fie că este vorba de un colegiu cu peste 1.000 de elevi, fie că este vorba de o scoală cu un singur rând de clase, există, obligatoriu, 27 de comisii. Obiectele lor de activitate sunt diverse și acoperă cam tot ce mișcă în școală. Există Comisia pentru curriculum, Comisia pentru securitatea în muncă, Comisia de acordare a burselor școlare, Comisia de notare ritmică, Comisia pentru perfecționare metodică și perfecționare continuă, Comisia pentru întocmirea orarului, Comisia pentru serviciul cadrelor didactice, Comisia pentru lobby și imaginea școlii, Comisia de organizare a activităților extrașcolare, Comisia pentru inventariere, Comisia pentru prevenirea abandonului școlar, Comisia pentru abateri disciplinare, atât în varianta pentru profesori, cât și în varianta pentru elevi, Comisia de dezvoltare și proiecte europene, ca să dăm doar câteva exemple din paleta largă a obiectelor comisiilor. Fiecare comisie are obligatoriu un președinte și membri. Dacă într-o școală mare există, cel puțin teoretic, posibilitatea de a forma comisii cu membri diferiți, într-o școală cu puțini dascăli, de voie, de nevoie, aceștia se regăsesc în mai toate comisiile.
“Prin organizarea acestor comisii, practic, res