Joi, 10 octombrie, Parlamentul a votat în prima lectură mai multe completări la Cod Contravenţional al Republicii Moldova. Unele modificări au stârnit reacţii controversate.
Mihai Ghimpu, de exemplu, a spus că e vorba de introducerea unor interdicţii care ar face imposibil accesul la arhivele comunismului. La rândul său, ministru Justiţiei Oleg Efrim a declarat că cineva încearcă să facă „circ“ pe seama acestui subiect şi a insinuat că nu a fost citit atent proiectul de lege. Cine are dreptate şi ce se întâmplă, de fapt?
Să le luăm pe rând. Vechea redacţie a articolului 71, punct 1, unul dintre articolele care a generat comentarii, este următoarea: „Încălcarea de către persoana cu funcţie de răspundere a dispoziţiilor legale privind accesul la informaţie şi cu privire la petiţionare se sancţionează cu amendă de la 40 la 50 de unităţi convenţionale“. Noua redacţie: „Încălcarea intenţionată a dispoziţiilor legale privind accesul la informaţie sau a celor cu privire la petiţionare se sancţionează cu amendă de la 15 la 25 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 30 la 50 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere“.
Prin urmare, impresia mea este că lista celor care nu au citit atent Codul Contravenţional şi propunerile de revizuire este mai mare decât afirma ministrul Justiţiei. De ce? Pentru că redacţia articolului 71, punct 1, al codului adoptat în 2008 face referire doar la persoanele cu funcţii de răspundere, iar revizuirea din 10 octombrie 2013 prevede sancţionarea persoanelor fizice. Adică, prin persoane fizice se are în vedere istorici şi jurnalişti, în primul rând, care publică date despre trecutul criminal, fărădelegi sau alte materiale compromiţătoare pentru fosta nomenclatură comunistă, precum şi pentru demnitarii de astăzi. În alte articole supuse revizuirii este propusă însă să fie redusă