Repornirea Mocăniţei pe Valea Hârtibaciului se dovedeşte tot mai greu de realizat de cei interesaţi să relanseze turismul în zona rurală a judeţului. După o serie de dezbateri şi întâlniri cu oficiali ai statului român şi reprezentanţi au asociaţiilor interesate să salveze şMocăniţa, s-a ajuns la concluzia că situaţia juridică a căii ferate nu este clarificată, neexistând practic acte care să dovedească cine este administratorul mocăniţei.
Concluzia necesităţii stabilirii statutului juridic al mocăniţei a reieşit în urma dezbaterilor din luna octombrie pe tema "Campania de repornire a Mocăniţei din Valea Hârtibaciului". Evenimentul a fost organizat la Bucureşti de Asociaţia Mioritics în parteneriat cu ATU – Asociaţia pentru Tranziţia Urbană, în contextul proiectului VIVA EASTPART a proiectului "Salvarea Mocăniţei de pe Valea Hârtibaciului", program finanţat de Trust for Civil Society in Central and Eastern Europe.
"Printre problemele prezentate în cadrul întâlnirii s-au semnalat următoarele: toate liniile de cale ferată cu encartament îngust din România sunt puse sub sechestru, iar pentru mocăniţa din Valea Hârtibaciului nu există un document oficial care să clarifice cine este administratorul acesteia", precizează initiatorii dezbaterilor.
La analiză au luat parte reprezentanți ai Asociaţiei Mioritics, Asociaţiei pentru Tranziţia Urbană, Direcţiei Judeţene pentru Cultură Sibiu, AIDER, Clubului Feroviar, companiei Detente Consultants SRL, GAL microregiunea Hârtibaciu, Primăriei Agnita, Universităţii de Arthitectură şi Urbanism “Ion Mincu” Bucureşti, CPCP Studio, WWF Romania, AIR, ICOMOS RO, Asociaţia pentru ecoturism din România şi reprezentanţii SA Rail Assets Management Co.
În urma discuţiilor s-a concluzionat "că transferul liniei de cale ferată se poate face atât către consiliile locale sau consiliul judeţean, cât şi către alţi actori interes