Soluţiile prezentate de antreprenorii locali la Cluj vizează reducerea riscului, a îndatorării excesive, analiza atentă a pieţei sau fuziunile cu companii mai mari.
Cele mai consistente afaceri ale antreprenorilor români au fost realizate anul trecut în sectoarele comerţul cu ridicata şi cu amănuntul, construcţii, agricultură şi alimentar, conform unui studiu dat publicităţii la evenimentul „Campioni în business", de la Cluj-Napoca.
„Antreprenorul este un animal ciudat, ca un bou la jug; va trage pentru că altceva nu are ce să facă. Noi, în ultimii ani, ne-am focalizat mai ales pe soluţii informatice de productivitate de care le au nevoie companiile, atât în activitatea curentă, cât şi în relaţiile cu clienţii. Ideea este că, dacă nu merge un lucru, îl schimbi şi o iei de la capăt", Marcel Borodi, director general Brinel.
„Am fost atent să nu mă îndatorez mai mult decât e suportabil, să nu îmi dezamăgesc colaboratorii, să îmi răsplătesc angajaţii şi să respect instituţiile statului. Cifra de afaceri şi profitul au crescut în ultimul an, avem cei mai buni indicatori financiari. Trebuie să găseşti şi direcţia potrivită, eu am ştiut că firma care promova afacerea cu curcani va da faliment; românii nu consumă această carne. Au greşit pentru că nu au făcut o analiză de piaţă corectă", Ioan Popa, proprietar Transavia.
„Iniţial, am gândit ca un ardelean şi nu am ieşit din zona mea de confort, dar apoi am început să promovez antreprenoriatul. Am creat produse prin care angajaţii pot să devină antreprenori, cu finanţare de la firmă sau de la alte unităţi de business. Ne-am orientat către soluţii de optimizare a flotei auto, împotriva furturilor de carburanţi. În general, e bine să te reinventezi mereu, să descoperi nevoile", Voicu Oprean, director Arobs Transilvania Software.
„Noi ne-am extins şi în alte domenii apropiate, astfel că alături de