Guvernul a trimis astăzi la Parlament proiectul de lege pentru modificarea Codului Rutier, evitând astfel să îşi asume răspunderea printr-o ordonanţă de urgenţă şi lăsând la voia parlamentarilor să modifice cum vor legea. Iniţial, varianta propusă de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) conţinea pedepse drastice pentru şoferii care încălcau grav regulile de circulaţie, amenzile putând să ajungă la un maximum de 16.000 de lei (peste 3.500 de euro), iar perioada de suspendarea carnetului putând să ajungă şi la 4 ani, în cazurile grave.
Varianta Codului Rutier trimisă astăzi de Guvern către Parlament a îmblânzit sancţiunile: amenzile maxime pentru şoferi pot ajunge la maximum 9.600 de lei, iar carnetul poate fi suspendat cel mult doi ani. Pe de altă parte, sunt introduse pedepse drastice pentru şoferii recidivişti: dacă într-o perioadă de 3 ani de la suspendarea carnetului aceştia comit aceeaşi abatere de la lege, carnetul li se suspendă pe o perioadă dublă.
De asemenea, perioada de graţie pentru şoferii care nu îşi plătesc amenzile a fost extinsă de la 30 de zile la minimum 45 de zile, termen după care rămân fără carnet. Guvernul a limitat de asemenea metoda de a scăpa de amendă sau suspendarea carnetului, prin contestarea în instanţă a procesului verbal: contestarea nu mai suspendă sancţiunea Poliţiei.
Cea mai importantă modificare a Codului Rutier se referă la legalizarea alcoolemiei la volan, măsură care scoate România din rândul ţărilor cu politica de „toleranţă zero” pentru alcool la volan, în condiţiile în care România ocupă locul 6 în Europa la morţi în accidente rutiere, din cauza alcoolului.
Guvernul propune astfel ca alcoolemia permisă la volan să fie cel mult 0,15 mg/l alcool pur în aerul expirat şi de 0,20 g/l alcool pur în sânge. Şoferii prinşi cu o alcoolemie cuprinsă între 0,15 - 0,25 mg/l alcool pur în aerul expirat, respect