Scris de Corina Hutan - ARAD. Preț de trei ore (și un sfert) scena arădeană a prins viață datorită actorilor din Chișinău care au adus la Festivalul de Teatru spectacolul ”12 scaune”.
După cum ne-au obișnuit de acum câțiva ani, când au fost prezenți la Festivalul de Teatru Clasic cu spectacolul ”Amorul dănțuie și feste joacă”, actorii din Chișinău nu au dezamăgit nici de această dată, ridicând sala în picioare. Muzică, dans, prezență scenică și un joc actoricesc de nota zece sunt doar câteva dintre cuvintele care pot spectacolul ”12 scaune”, care s-a jucat în cea de-a treia seară de festival. Mai bine de trei ore (cu o pauză scurtă), publicul a urmărit ”cu sufletul la gură” prestația trupei de teatru din Chișinău care a venit la Arad cu o comedie spumoasă, „12 scaune” de Ilf şi Petrov, în regia lui Petru Hadârcă.
„Scaunele” din Rusia bolşevică, birocratică şi coruptă au îmbrăcat haina celor moderne, din Moldova de azi, şi ea măcinată de corupţie şi sărăcie, cât şi de probleme ale birocraţiei. Aventurile lui Ostap Bender din Chișinău, în interpretarea actorului Leo Rudenco, pus pe viclenie şi şiretlicuri ca să-şi atingă scopul „nobil”, alături de Ippolit Matveevici (în interpretarea actorului Petru Hadârcă) şi Părintele Fiodor (actorul Anatol Durbală), scot la iveală povestea celor „12 scaune”, plină de umor şi tot felul de buclucuri, care se perindă din oraş în oraş în căutarea comorii (briliantele, în valoare de 150.000 de ruble, ”ascunse” într-unul din scaune de o mătușă a lui Ippolit).
Spectacolul ”12 scaune” a ajuns în scenă după luni întregi de căutări ale regizorului în colaborare cu renumita coreografă Victoria Bucun. După cum declara Petru Hadârcă, repetițiile au durat mai bine de un an, din cauza dificultății spectacolului, care îmbină muzica, dansul și actoria pentru a contura o poveste de trei ore. În cele ”12 scaune” i-am regăsit pe aproape