Americanii au cumpărat anul trecut din România băuturi alcoolice, sucuri şi apă minerală în valoare totală de aproximativ 1,7 milioane de dolari. Trendul este descendent, singura categorie în creştere fiind apa.
În pofida crizei economice ce a debutat în SUA în 2007 şi s-a generalizat la nivel global un an mai târziu, americanii au importat cantităţi tot mai mari de băuturi alcoolice şi nealcoolice. Valoarea acestor mărfuri s-a dublat practic în perioada 2001- 2012, crescând de la 9,217 miliarde dolari în 2001, la peste 20,741 miliarde dolari in 2012. România nu a ştiut să profite însă de această oportunitate, astfel că, în perioada analizată, exporturile pe acest segment de piaţă au înregistrat o evoluţie oscilantă, potrivit unei analize realizată de Departamentul de Comerţ Exterior şi Relaţii Internaţionale din cadrul Ministerul Economiei.
Am exportat mai multă apă
Mai precis, anul trecut valoarea exporturilor de vin, bere, spirtoase, răcoritoare, alcool etilic, apă minerală, băuturi fermentate şi vermut către SUA au totalizat 1,679 milioane dolari, reprezentând o scădere de -12,8% faţă de anul 2011 şi de 37,5% faţă de anul 2006 – an record al exporturilor de băuturi româneşti in SUA (2,687 milioane dolari), dar o creştere de 66,2% faţă de 2001. Singura care a performat mai bine a fost categoria apelor minerale. Americanii au cumpărat anul trecut din România apă minerală şi plată în valoare de 305 mii dolari, reprezentand o creştere de 4,4% faţă de 2011 şi de 136,4% faţă de 2001. Cu toate acestea, în 2001 cca 9,9% din totalul exporturilor româneşti la această categorie de produse era destinat pieţei SUA, în timp ce în 2012 acest procent a scăzut la cca 7,6%. “Lipsa creşterii livrărilor de astfel de produse pe piaţa SUA este datorată negocierii unor contracte necorespunzatoare de reprezentare “exclusivistă” pe teritoriul nord-american (cu anumiţ