În Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 607, din data de 30 septembrie 2013, a fost publicată Legea nr. 257/2013 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului. Printre principalele modificări se numără şi prevederile referitoare la protecţia copilului cu părinţii plecaţi la muncă în străinătate.
Părinţii care aleg să plece la muncă în străinătate sunt obligaţi, începând din data de 3 octombrie 2013, să anunţe autorităţile competente cu privire la intenţia lor si, totodată, să desemneze o persoană care să se ocupe de întreţinerea copilului în lipsa lor. Potrivit prevederilor Legii nr. 257/2013, publicată în Monitorul Oficial nr. 607/2013, notificarea intenţiei de a pleca la muncă peste hotare trebuie făcută la Serviciul Public de Asistenţă Socială de la domiciliul părintelui cu cel puţin 40 de zile înainte de plecare, iar notificarea trebuie să conţină, în mod obligatoriu, precizări clare cu privire la persoana care urmează să se ocupe de întreţinerea copilului pe toată perioada absenţei părinţilor (sau tutorelui, după caz). Instanţa de tutelă este cea care va confirma (sau nu) persoana în întreţinerea căreia va rămâne copilul. Prevederile legii se aplică atât familiilor în care ambii părinţi urmează să plece în străinătate la muncă, cât şi părinţilor care exercită singuri autoritatea părintească. În caz de nerespectare a dispoziţiilor legale, părinţii în cauză riscă o amendă de la 500 la 1000 de lei. Astfel, potrivit actului normativ, părintele care exercită singur autoritatea părintească sau la care locuieşte copilul, care urmează să plece la muncă în străinătate, are obligaţia de a notifica această intenţie Serviciului Public de Asistenţă Socială de la domiciliu, cu minimum 40 de zile înainte de a părăsi ţara. Anul trecut, peste 30 de copii, care locuiesc în cartierul FNC din Călăraşi, au fos