Eşecul ofertei publice de listare la bursă a producătorului de materiale de construcţii AdePlast, deţinut de antreprenorul român Marcel Bărbuţ, ar trebui să fie un semnal de alarmă pentru primul-ministru Victor Ponta cel puţin la fel de puternic ca plecarea unui investitor străin de talia Nokia.
Dacă nu dezvoltăm piaţa de capital locală, atunci companiile private româneşti vor rămâne în continuare fără surse de finanţare, nu vor mai face investiţii, nu vor mai crea locuri de muncă noi, iar şirul insolvenţelor va continua cu efecte negative asupra economiei.
Listările companiilor de stat reprezintă o oportunitate uriaşă pentru dezvoltarea pieţei de capital din România, iar meritul guvernului Ponta este că până acum şi-a respectat angajamentele şi a vândut pe bursă 15% din Transgaz, 10% din Nuclearelectrica, iar acum vine cu 15% din producătorul de gaze naturale Romgaz Mediaş, cea mai mare companie de stat, evaluată la peste 3 miliarde de euro.
Chiar astăzi, vineri, guvernul se întruneşte în şedinţă specială pentru a stabili preţul de vânzare a acţiunilor Romgaz. O astfel de listare, cea mai mare din istoria României, merită o şedinţă de guvern specială, dar pe lângă preţ ar fi necesar să se discute serios şi o strategie de promovare a acestei oferte către public.
Chiar dacă oamenii care coordonează oferta Romgaz de la Departamentul pentru Energie au arătat că au învăţat din experienţele trecute şi i-au convins pe intermediarii ofertei Romgaz să vină cu o structură mai accesibilă pentru public şi cu o tranşă mai mare pentru micii investitori, oferta nu va reuşi să atragă interesul maselor decât dacă va fi promovată nu doar prin clipuri publicitare la TV, cât mai ales prin discursul oficial.
Oferta Romgaz este cea mai mare privatizare a guvernului Ponta şi nu este o privatizare făcută în spatele uşil