Romania poate primi finantare prin Facilitatea de Conectare Europeana pentru cel putin 17 proiecte de transport majore, printre care si Canalul Bucuresti-Dunare, potrivit noii politici de infrastructura a Europei prezentate joi la Tallinn.
Comisia Europeana a publicat noi harti ale celor noua coridoare din reteaua de interes european TEN-T, care vor actiona ca o "coloana vertebrala" in cadrul pietei unice europene si vor transforma conexiunile est-vest. Uniunea Europeana intentioneaza sa aloce in perioada 2014-2020 un total de 26 de miliarde de euro prin Facilitatea Connecting Europe, in vederea realizarii proiectelor care sa fie cuprinse in noul "mozaic de drumuri", a spus Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei Europene responsabil cu transporturile, prezent la evenimentul Zilele TEN-T, de la Tallinn, Estonia.
Astfel, bugetul pus la bataie de UE in cadrul facilitatii, numai pentru transport, se va tripla in comparatie cu cadrul financiar multianual actual. Acesti bani vor servi in practica drept "capital initial" pentru stimularea investitiilor suplimentare din partea statelor membre in vederea finalizarii conexiunilor si legaturilor transfrontaliere, care altfel nu ar fi probabil construite, se arata intr-un comunicat al Reprezentantei CE la Bucuresti.
Costul implementarii primei faze de finantare a retelei centrale pentru perioada 2014¬2020 este estimat la 250 de miliarde de euro. Reteaua centrala urmeaza sa fie finalizata pana in 2030. "Aceasta va fi forta motrice economica a pietei unice care va permite o libera circulatie reala a marfurilor si a persoanelor in intreaga UE", sustine Comisia Europeana.
Oficialii europeni isi propun ca treptat, pana in 2050, cea mai mare parte a cetatenilor si a intreprinderilor din Europa sa se afle la cel mult 30 de minute distanta, ca timp de deplasare, de noua retea globala. @N