Comisia Europeană dă 26 de miliarde de euro pentru nouă proiecte de reţele de transport trans-european. Banii sunt alocaţi din bugetul comunitar 2014-2020, a anunţat vicepreşedintele comisiei, Siim Kallas, iar proiectele vor lega 94 de porturi şi 38 de aeroporturi.
Coridoarele de transport vor străbate Uniunea Europeană de la nord la sud şi de la vest la est, spune Siim Kallas, care cere acum statelor comunitare să vină cu noi proiecte concrete.
Comisia Europeană cere în schimbul celor 26 de miliarde de euro construirea a 15.000 de kilometri de cale ferată de mare viteză şi dezvoltarea a 35 de proiecte de infrastructuri transfrontaliere, aşa cum este tunelul pe sub munţii Alpi între Lyon, Franţa, şi Torino, în Italia.
Pentru aceste noi proiecte, Comisia anunţă că este gata să suporte 40 de procente din costuri. De exemplu, pentru tunelul feroviar de 57 de kilometri între Lyon şi Torino, Bruxelles-ul oferă 3,4 miliarde de euro dintr-un total de 8,5.
Cât priveşte marile coridoare pan-europene de transport, banii vor merge spre cel de pe malul Mării Mediterane, care leagă estul Peninsulei Iberice de Ucraina, trecând prin Italia şi Ungaria; spre coridorul atlantic, care va pleca din vestul Peninsulei Iberice spre nord, trecând prin Paris spre Strasbourg şi spre coridorul Marea Nordului – Mediterana, adică din Irlanda şi nordul Regatului Unit, prin Belgia, până la Marsilia.
Celelalte şase coridoare sunt Rin – Alpi, care va lega porturile Rotterdam şi Anvers de Genova, în Italia; traseul Rin – Dunăre, care ar urma să lege Strasbourg-ul şi Frankfurt-ul de Marea Neagră şi Ucraina; coridorul Scandinavia – Mediterana, între Finlanda şi Suedia şi Sicilia; traseul Orient – Mediterana de Est, de la porturile Rostock şi Hamburg din Germania până în Grecia; coridorul Baltica – Adriatica, din Polonia până la Veneţia şi coridorul trans-european Ma