Din ce în ce mai multe familii de români plecate peste hotare şi-au trimis copiii înapoi în ţară, astfel că din acest an şcolar, un număr de 73 de elevi care au început studiile în state precum Italia sau Spania continuă acum în unităţi de învăţământ din judeţul Buzău. Din păcate, ei se adaptează foarte greu la noile cerinţe.
Începând de anul acesta, Şcoala George Emil Palade, din Buzău, are patru copii transferaţi de la şcoli din străinătate. În clasa a patra sunt două fetiţe, Alexandra şi Andreea, care încearcă de câteva săptămâni să se adapteze noilor cerinţe de la ore.
Le este însă foarte greu, deoarece au dat de materii mult mai grele decât cele pe care le-au lăsat în străinătate. După ce a învăţat doi ani în Italia, Alexandra (9 ani) vorbeşte perfect româna şi italiana, dar este nevoită să o ia de la capăt cu lecţii de citire, ca atunci când a fost bobocel.
Pentru că nu are exerciţiu, copila are probleme chiar şi când e vorba de o dictare, deşi este în clasa a IV-a. La fel de greu se adaptează şi colega ei de clasă Andreea (10 ani), care a revenit în România după trei ani petrecuţi în Spania. Părinţii nu mai au locuri de muncă
“Mama mea nu avea serviciu acolo şi câştiga puţin, aşa că ne-am întors şi a rămas acolo doar tatăl meu. La şcoala de aici nu se lucrează atât de mult ca în Spania la clasă, iar lucrurile sunt mai grele”, ne-a mărturisit Andreea. Probleme nu sunt doar pentru cele două fetiţe, ci şi pentru cadrele didactice care le au în grijă şi care trebuie să le acorde mai multă atenţie atât la cursuri, cât şi în afara lor.
“Mulţi dintre copiii care s-au întors suferă de tulburări de atenţie, de adaptare comportamentale şi lingvistice uneori. În general, micuţii preiau din modelele culturale din ţările unde au locuit şi tocmai această pendulare între modelele de acasă şi cele din străinătate dezvoltă aceste tulburări emoţionale”,