Pe malurile râului Wezer, nu departe de Marea Nordului, se află Bremen (Freie Hansestadt Bremen), unul dintre cele trei oraşe-stat ale Germaniei, alături de Berlin şi Hamburg. Oraşul împreună cu portul său, aflat la 60 de kilometri depărtare, formează Landul Brema, cel mai mic din cele 16 landuri federale germane. Prima atestare documentară datează din anul 782; cinci ani mai târziu, Carol cel Mare înfiinţează un episcopat şi transformă oraşul într-un punct de sprijin pentru regat în nordul Europei. Favorizat de vecinătatea şi legătura cu marea, Bremen va fi timp de secole un important centru comercial independent. Simbolul de oraş liber este considerat de secole statuia lui Roland, cavalerul medieval din piatră postat în 1404 în faţa clădirii (la fel de vechi) a primăriei. Credinţa că oraşul va fi de sine stătător atât timp cât statuia lui Roland va veghea asupra lui se mai păstrează încă şi, pentru orice eventualitate, în pivniţa primăriei se află încă o statuie, de rezervă. În afară de atributul de oraş-stat, Bremen este considerat un oraş tolerant, în care este loc pentru fiecare. Basmul „Muzicanţii din Bremen“, scris de fraţii Grimm, se bazează pe două poveşti culese din vecinătatea orăşelului Paderborn, din nordul Westfaliei. Patru animale – un cocoş, o pisică, un câine şi un măgar – care, bătrâne fiind, cu dizabilităţi şi devenind nefolositoare în ochii stăpânilor, urmau să fie ucise. Animalele reuşesc să fugă, întâlnindu-se întâmplător pe drum, iar la propunerea măgarului pornesc prin pădure spre Bremen, unde doreau cu orice preţ să devină muzicanţi. Noaptea şi-o vor petrece într-o casă ce aparţinea unor tâlhari, unde cele patru animale reuşesc să sperie hoţii, care fug din casă şi lasă sălaşul animalelor. Statuia lui Gerhard Marcks (1953) cu cele patru animale din poveste, unul în spatele altuia, este considerată simbolul de oraş tolerant şi desc