Crowdfunding-ul este un termen care sperie foarte mulţi oameni pentru că este un neologism greu de înţeles E pomană? E ajutor? E investiţie? Puteţi să fie ce vreţi voi. Iar noile date oferite de cea mai mare platformă de crowdfunding, Kickstarter, arată dimensiunea fenomenului la nivel mondial.
Crowdfundig-ul este metoda prin care un proiect se finanţează cu ajutorul mulţimii. Oamenii donează sume mici de bani. Nu contează atât cantitatea individuală, cât numărul de persoane care vor să doneze. Printre cele mai cunoscute platforme de pe internet sunt Kickstarter şi Indiegogo.
Primul crowdfunding din istorie a avut loc în 1884, pentru finalizarea Statuii Libertăţii. Joseph Pulitzer a însemnat americanii să doneze şi a strâns 100.000 de dolari în şase luni. Crowdfunding-ul funcţionează pe un principiu simplu: creatorul unui proiect cere o anumită sumă de bani. Dacă la finalul proiectului nu o adună pe toată, banii se întorc la donator (crowdfunding clasic) sau suma strânsă îi revine proiectului (crowdfunding flexibil). Evident, cei care donează primesc câteva beneficii, fiind primii clienţi.
Câţi oameni au donat pe Kickstarter?
Potrivit ultimelor date publicate de către Kickstarter, platforma a ajuns la 5 milioane de oameni din toată lumea care au donat pentru proiectele puse pe site. Dintre aceştia, 1,4 miliaone au donat la mai multe proiecte, iar în total au fost depuse 11,5 milioane de donaţii.
Este o cifră uriaşă pentru o platformă care a pornit acum patru ani, dar care s-a extins mult. În total, pe Kickstarter s-au depus peste 118.000 de proiecte, dintre care 50.300 au fost finanţate cu succes, iar 847 au primit între 100.000 şi un milion de dolari, în timp ce 49 de proiecte au fost finanţate cu peste un milion de dolari.
Cele mai de succes proiecte de pe Kickstarter pe categorii
O consolă de jocuri, Ouya, a primit aproape