Manole Mechea, director de trei luni la ENET Focşani, vine cu o teorie care schimbă total datele problemei în ceea ce priveşte datoriile uriaşe ale societăţii de termoficare la GDF Suez, furnizorul de gaze naturale. Merchea afirmă că înainte să vină la conducerea ENET a luat „de bună“ explicaţia predecesorului său, Valter Popescu, cel care spunea că paguba la ENET este cauzată de neachitarea facturilor de către focşăneni. „Am avut un semn de întrebare. De ce sunt 1.200 de miliarde lei vechi datorie și sunt numai 120 de miliarde de lei vechi de recuperat de la populație? Am bănuit că este vorba de cu totul altceva. Este drept că și gradul de încasare are o anumită influență asupra rezultatelor economice ale societății, însă paguba nu de aici vine, ci din furnizarea de apă caldă. ENET-ul încălzește non-stop apa, 24 de ore, o vehiculează pe rețeaua de termoficare și încasează doar cât consumă clienții“, a declarat Manole Merchea.
Directorul spune că a verificat în evidențele ENET consumul din câteva zile diferite. Ce a constatat? S-au produs circa 130-140 de gigacalorii pe zi și s-au facturat 40 de gigacalorii, atât cât au consumat abonaţii casnici şi persoanele juridice. Diferenţa de 90-100 de calorii reprezintă pierderi zilnice, spune Merchea. Acest lucru se petrece 7 luni din an, cât este furnizată doar apă caldă, nu şi căldură.
Conducerea veche, afirmă noul director, nu a avut posibilitatea să găsească o soluţie, dar aceasta există şi poate fi pusă în practică mulţumită modernizării sistemului de furnizare a agentului termic. Soluţia este însă una de compensare, pentru că pierderile, declară managerul ENET, vor exista în continuare. „Acum, având în vedere că avem instalația nouă, va trebui să ne axăm în special pe producerea de energie electrică, care este o sursă sigură de venit și să încercăm să acoperim pagubele care vin din livrarea de apă cal