La Reuniunea anuală de management instituţional organizată de Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Suceava, inspectorul şcolar general, prof. Gheorghe Lazăr, a evidenţiat o serie de rezultate obţinute în cadrul inspecţiilor şcolare realizate în anul şcolar 2012-2013.
Potrivit acestuia, „faţă de anii precedenţi, inspecţia tematică a vizat vulnerabilităţi ale sistemului educaţional identificate în unele unităţi şcolare din judeţ, cum ar fi organizarea şi funcţionarea învăţământului simultan şi promovabilitatea scăzută la examenele naţionale”.
Concluziile desprinse în urma demersurilor IŞJ privind învăţământul simultan, cu referire la cele 168 de şcoli vizate, au reliefat faptul că prevederile legale privind constituirea și organizarea claselor au fost respectate doar parțial, în unele situații acestea fiind necunoscute sau inoperabile.
Totodată, în majoritatea unităților verificate nu există nici un fel de date concrete în documentele manageriale (evidenţe, diagnoze, raportări, rezultate privind organizarea şi desfăşurarea activităţii), aspect lăsat în seama învăţătorilor încadraţi la clase.
Cu toate acestea, reprezentanţii IŞJ spun că în activitatea didactică desfăşurată s-a regăsit un nivel adecvat de performanţă, având în vedere condiţiile precare ale unor şcoli (de spaţiu şi de dotare) sau contextul socio-economic al comunităţilor din care provin elevii.
Gheorghe Lazăr a mai evidenţiat că „stabilitatea încadrărilor pe post se regăsește calitativ în demersuri pedagogice specifice, cum ar fi: amenajarea spaţiului didactic, diferenţierea predării, sistematizarea noţiunilor, gestionarea timpului didactic, confecţionarea şi utilizarea materialelor”.
De punctat este faptul că, nu în puţine cazuri, clasele organizate în regim simultan sunt constituite chiar şi din cinci generaţii distincte de elevi, respectiv din elevi ai clasei pregătit