Zilele TEN-T 2013 16-18 octombrie, Tallinn, Estonia Între 16 și 18 octombrie, la Tallinn, capitala Estoniei, a avut loc reuniunea Zilele TEN-T 2013. Organizată sub egida Comisiei Europene, reuniunea a avut ca scop principal regândirea pentru viitor a rețelelor de transport din Uniunea Europeană, ca fundament pentru dezvoltarea economică unitară și pentru creșterea coeziunii în interiorul uniunii.
Schimbare majoră în politica europeană de transporturi
La șapte ani de la finalizarea extinderii istorice a Uniunii Europene în centrul și estul continentului, reuniunea de la Tallinn marchează un punct de cotitură în politica de dezvoltărea uniunii. Pentru prima dată se va trece de la proiectele distincte pentru Europa de Vest și Europa de Est la proiecte unitare transcontinentale. Practic se va trece de la o Uniune Europeană cu două viteze la o viziune unitară a viitorului uniunii, chiar dacă diferențele dintre est și vest vor persista pentru încă două – trei decenii.
Noua politică de în transporturi definește pentru prima dată în istoria Uniunii Europene o rețea principală, construită pe nouă coridoare trasncontinentale: două coridoare nord-sud, trei coridoare est-vest și patru coridoare diagonale.
O altă schimbare majoră este introducerea în planurile TEN-T a rețelei de trenuri de mare viteză de pe cuprinsul întregii uniuni.Planul unei rețele continentale HSR (High Speed Rail) a fost lansat în 1996, printr-o decizie a Consiliului European. La acel moment Uniunea Europeană avea în vedere construcția până în 2020 a unei rețele HSR de 15.000 km, care să unească toate capitalele europene. Planul a fost mult prea ambițios și lipsit de finanțare, întârzierile în aplicarea lui fiind de peste un deceniu. Însă prin decizia de la Tallinn, Uniunea Europeană decide să se implicie și financiar în acest pland, dând un puternic impuls dezvoltării rețe