Proiecţiile europenilor privind starea economiei, veniturile familiei şi dorinţa de cumpărare au continuat să se îmbunătăţească – arată un studiu GfK. Românii stau cel mai bine la aşteptările legate de creşterea veniturilor, peste media UE, deşi sunt printre cei mai pesimişti în legătură cu evoluţia economiei.
Autorii studiului remarcă îmbunătăţirea psihologiei consumatorilor din Europa, pe baza speranţei că punctul critic al crizei a fos deja depăşit. În cel de-al doilea trimestru, unele ţări au înregistrat o creştere considerabilă în anumite sectoare (e vorba de aşteptările privind mersul economiei, evoluţia veniturilor şi a dorinţei de cumpărare), în timp ce altele au înregistrat cel puţin o încetinire semnificativă a tendinţei descendente. Evoluţia bună e dată de creşterea economiei comunitare, chiar dacă timidă (+0,4% faţă de trimestrul anterior), de evoluţiile bune din Franţa, Germania, Portugalia şi Regatul Unit şi reducerea declinului economiilor din Spania şi Italia, dar mai ales de anumite mutaţii în psihologia consumatorilor.
După ani întregi de austeritate şi limitare la strictul necesar, mulţi redescoperă savoarea consumului şi perspectivele mai optimiste privind viitorul, chiar dacă şomajul se menţine în jur de 11% la nivelul UE (se speră la o scădere mai consistentă abia după 2015). Politicienii par să se fi distanţat la rândul lor de fixaţiile austerităţii, exporturile au mers bine, încasările din turism au ajutat economiile cu probleme din Sud.
Care sunt percepţiile consumatorilor români?
Pentru 2013, experţii consultaţi de GfK anticipează o uşoară înviorare a economiei autohtone, până în prezent extrem de slabă (între 1,6 şi 2% creştere a PIB) iar pentru intervalul
2014 -2016 ar urma o accelerare cuprinsă între 2,7 şi 4,3 procente. Veniturile reale sunt în creştere, iar în anumite zone din centrul ţării şomajul