Sunt dubii că prin marea descentralizare d-l Ponta pregăteşte terenul pentru 2014? Că o face pentru PSD, nu pentru USL? Cred că nu.
Eşecurile guvernării sunt numeroase şi nu insignifiante. În relaţia Victor Ponta - baroni şi baroneţi locali interveniseră, în ultima vreme, câteva scurtcircuite, care ameninţau să se reflecte la urne, în 2014. Cum timpul de remediere a problemelor e scurt, s-a scos din mânecă o ultimă carte: descentralizarea. Posibil câştigătoare. Pentru PSD.
Descentralizare prin asumarea răspunderii guvernului, în noiembrie, înainte de adoptarea bugetului – anunţă premierul. De ce acum, de ce descentralizare fără regionalizare? D-l Ponta nu s-a pierdut în explicaţii. De ce prin asumarea răspunderii guvernului, şi nu trecând legea prin parlament? Din prudenţă, dă de înţeles primul ministru, invocând „tertipuri pseudo-judiciare“ cu care preşedintele Traian Băsescu i-a blocat „o serie de proiecte“.
Două aspecte sunt clare: graba şi faptul că liderii locali urmează ca, după descentralizare, să preia atribuţii esenţiale din câteva domenii – sănătate, agricultură, mediu, muncă şi cultură – şi să intre în posesia unor fonduri generoase.
Nu contestă nimeni necesitatea descentralizării. Dimpotrivă. Dar acest proces – cu consecinţe politice, administrative şi economice pe termen lung – nu poate fi făcut oricum. Graba este suspectă, în condiţiile în care tema descentralizării administraţiei publice se află pe agenda partidelor parlamentare de ani buni. În condiţiile în care, acum, subiectul a fost repus intempestiv pe agenda publică. Fără dezbatere publică, fără consultarea experţilor, fără o analiză a consecinţelor, fără o analiză cost-beneficiu. Într-un mediu administrativ clientelist, cum este la noi, o astfel de hotărâre, trecută prin procedură de urgenţă, poate fi catastrofală.
O explicaţie p