Gara din Teiuş este cea mai veche şi cea mai impunătoare din Alba. De peste 150 de ani este unul dintre cele mai importante noduri feroviare din România. De-a lungul vremurilor a fost ”martoră” la evenimente deosebite, care au marcat istoria acestei zone. Unul dintre acestea a fost catastrofa feroviară din 1968, soldată cu 22 de morţi şi peste 70 de răniţi.
Gara Teiuş este nod feroviar pentru magistrala 300 (Bucureşti – Braşov - Cluj Napoca – Episcopia Bihorului) şi linia Simeria – Alba Iulia – Teiuş. Un nod feroviar de asemenea importanţă trebuia să aibă şi o clădire pe măsură. Construcţia datează de peste 100 de ani şi este impresionantă. Din păcate, clădirea nu mai reprezintă de mult istoria locurilor, fiind într-o stare de degradare fără precedent.
Două trenuri pe aceeaşi linie, între Teiuş şi Blaj
Gara Teiuş a fost ”martoră”, de-a lungul anilor, la numeroase eveniment mai mult sau mai puţin fericite. Unul dintre acestea, care se înscrie în cartea neagră a istoriei feroviare din România, a fost procesul organizat de regimul comunist în incinta gării ca urmare a accidentului din anul 1968. Catastrofa feroviară a avut loc pe linia Blaj-Teiuş. În zorii zilei de 7 octombrie trenul personal 3340 se afla în staţia Bucerdea. Garnitura ar fi trebuit să aştepte, din cauza restricţiilor, trecerea acceleratului 303 care venea de la Blaj, din sens opus.
Numai că, noul grafic nu a fost transmis la timp de cei responsabili. Consecinţa: cele două trenuri au plecat din direcţii opuse pe aceeaşi linie. Până la catastrofă n-a mai fost decât un pas. Ciocnirea celor două garnituri s-a lăsat cu 22 de morţi, 72 de răniţi grav şi pagube estimate la 11 milioane de lei. Suma făcea referire la distrugerea celor două locomotive şi a 12 vagoane.
Informaţii grăitoare despre catastrofa de acum 43 de ani apar în pre