Andrei Dósa, American Experience,
Editura Cartea Românescă,
Bucureşti, 2013, 64 pag.
România literară Edestul de evident pentru cine a urmărit literatura ultimei generaţii că valului extraordinar de debutanţi în poezie din preajma anilor 2000 – avându-i protagonişti pe Marius Ianuş şi Constantin Acosmei, pe Dan Sociu şi Ştefan Manasia, pe Radu Vancu şi Claudiu Komartin, pe Dan Coman şi Ruxandra Novac – nu i-a corespuns un boom pe măsură în a doua parte a deceniului, ca şi cum robinetul debutanţilor de calitate s-ar fi închis temporar.
Explicaţii ar fi destule, dacă ţinem neapărat să scoatem din calcul „superstiţia” talentului literar înţeles generaţionist, ca energie obscură care irumpe la un moment dat şi se consumă rapid. Mai realist ar fi să spunem că de vină pentru reculul debutanţilor remarcabili e relativa stabilizare a câmpului literar: un nou val generaţionist e mai puţin probabil azi tocmai pentru că, spre deosebire de anii ’90, editurile încurajează – ba chiar curtează! – literatura tânără, nemailăsând loc defulărilor colective. Debuturi simultane excepţionale nu prea mai au cum să apară din simplul motiv că nu mai avem „literatură tânără de sertar” – adică autori triaţi şi nevoiţi să aştepte măcar doi-trei ani până la publicare. Fapt paradoxal pe timp de criză, cererea editurilor e mai mare decât oferta. Cartea Românească, Casa de Editură Max Blecher, Casa de Pariuri Literare, Charmides sau Tracus Arte sunt doar câteva dintre editurile aflate în concurenţă tensionată pentru literatura tânără. Există, apoi, destule semnalmente că a dispărut şi miza polemicii cu generaţiile anterioare, de vreme ce chestiunea libertăţii limbajului şi a moravurilor în literatură nu se mai pune. „Douămiiştii” le-au cam încercat pe toate şi s-au şi plictisit, între timp. Aşa cum e, poate, normal într-o literatură vie, talentele reale sunt s