Cea mai veche locomotivă electrică din ţară se află expusă în Depoul Triaj din Dej, judeţul Cluj, alături de alte 19 locomotive şi vagoane. Tot aici se află şi un vagon poştal fabricat în urmă cu un secol, care a fost restaurat la Dej şi transformat apoi într-un adevărat muzeu.
Prima locomotivă electrică pentru Căile Ferate Române a fost fabricată în anul 1973, în fosta Iugoslavie. Vechea „piesă” a fost tractată tocmai de la Feteşti, iar drumul a durat nu mai puţin de 24 de ore.
Florin Nan, angajat al Depoului Triaj din Dej spune că în luna augusta a acestui an s-a reuşit expunerea în Muzeul Locomotivelor a două noi piese.
„Una dintre piese este un vagon poştal şi de bagaje fabricat în anul 1917 la Uzinele Ganz Danubius din Budapesta, în care am amenajat şi muzeul depoului de locomotive cu exponate care cuprinde fotografii de la înfiinţarea depoului, în 1881, şi diferite piese componente ale locomotivelor, documente, cărţi şi altele", spune Florin Nan.
Locomotiva a fost adusă din depoul Oradea, iar reabilitarea acesteia a durat mai bine de un an. În acest muzeu din locomotivă sunt expuse şi plăci de fabricaţie, numere de înmatriculare a locomotivelor, borduri pentru locomotivele electrice, cu aburi sau diesel electrice. Printre exponate se mai află şi un vitezometru pentru locomotivele cu aburi, dar şi o bucată de şină americană fabricată în anul 1918 în statul Tennessee.
Cea de a doua piesă expusă în luna august este o locomotivă pe 4 osii făcută pentru Căile Ferate Române în anul 1973 în fosta Iugoslavie. „Aceasta era folosită în special la remorcarea trenurilor de călători şi marfă de tonaj redus. Circulă cu o viteză de 120 de kilometri pe oră. Am adus-o tractată, dar este funcţională, numai că avem nevoie de avize să o punem pe şine. Drumul până la Dej a durat 24 de ore”, spune Florin Nan.
Printre exponate se găseşte şi o tricicletă