La ceas de seară purtam un dialog - în modesta reşedinţă a Mitropoliei Basarabiei - cu ieromonahul Antonie Telembici, redactorul-şef al publicaţiei "Misionarul", căruia îi spuneam că mi-a plăcut titlul atipic, al unui comentariu al său, postat chiar pe prima pagină: "Calomnia - otrăvirea semenului nostru". L-am întrebat dacă acest periodic poate fi citit şi de internauţi. Deocamdată, nu. Dar...
...moderna şi puternica episcopie romano-catolică, din Chişinău, are la sediul tradiţional, extrem de modern, în interior, posibilitatea de a accesa Internetul la orice etaj. Şi era o vreme când tinerii veneau la gardul aşezământului religios, beneficiind gratuit, din stradă, de reţeaua instalată de episcop.
Cu această comparaţie în minte, după revenirea în Bucureşti, am poposit la mentorul meu, distinsul spirit universitar şi comunicator de excepţie, Dumitru Iacob, căruia i-am povestit câteva dintre clipele trăite dincolo de Prut, inclusiv diferenţa dintre biserica care nu neglija internauţii şi aceea care mai are de parcurs un drum spre ei.
Şi cum nimic nu pare a fi întâmplător în viaţă, schimbul de opinii, pe acest subiect, a dus la indicarea, de către magistrul Iacob, a unui text abia terminat de el, pe care, cu permisiunea sa îl reproduc mai jos, spre lectură, încântare, reflecţie şi luare aminte.
Dans feeric, la hramul oraşului Chişinău, luni, 14 octombrie, 2013.
_____________________________________________________
DUMITRU IACOB: OMUL IN COMUNITATE. Despre forţa de întemeiere a sacrului
1. Despre intemeiere . Sacralitatea religioasă şi sacralitatea laică.
În esenţă, sacralitatea înseamnă întemeiere, iar sacrul înseamna cu temei. Nici n-ar putea fi alfel. Sacrul semnifică lumea, universul cu rost, cu sens, sens şi rost care vin dintr-o forţă de intemeiere, iar sacralitatea exprimă temeinicia lumii care ne