Locomotiva cu aburi din Bistriţa, ajunsă prin artificii care mai de care mai subterane la REMAT, are un aprig susţinător în a-i da faima de odinioară. Radu Bellu e o adevărată enciclopedie a locomotivelor cu aburi şi ştie în amănunt povestea locomotivei fabricată la Uzinele Malaxa.
A absolvit Facultatea de Transporturi, a fost şef la patru gări (Târgu Secuiesc, Suburbiu, Predeal şi Sfântu Gheorghe), după care a lucrat în proiectare şi în serviciul tehnic al CFR. Radu Bellu a scris 54 de volume despre trenuri şi istoria Căilor Ferate Române, printre care Istoria ilustrată a Căilor ferate forestiere din România, Mică monografie a Căilor ferate din România, Catastrofe şi sabotaje feroviare în România.
Vorbeşte cu pasiune despre locomotivele cu aburi şi ştie istoria în amănunt a fiecăreia dintre acestea. Cea de la Bistriţa se apropie de venerabila vârstă de 100 de ani, a fost folosită din plin în al doilea război mondial şi de 18 ani zace în depozitele REMAT, departe de ochii curioşilor, dar nu şi a hoţilor, care au furat de pe ea plăcuţele de înmatriculare.
Originar din Braşov, Radu Bellu a venit la Bistriţa la invitaţia organizatorilor festivalului studenţesc STUDFEST, care şi-au propus în acest an să înceapă demersurile pentru răscumpărarea locomotivei de la firma de colectare a fierului vechi şi expunerea sa în oraş.
„Eu ţin foarte mult la a salva locomotiva. Mă veţi vedea şi în salopetă, şi pe mine şi pe colegii mei. Nu cerem bani, vom mânca slănină cu ceapă şi o vom vopsi şi bem o ţuică colea seara. Aşa se face treaba, pentru că dacă o faci numai pe hârtii să ştii că nu o mai faci nici surdă”, spune Bellu.
Omul mărturiseşte că are şi de tras de pe urma pasiunii sale, ţinând cont că în 29 octombrie este chemat la audieri după ce a făcut vâlvă în urma unui caz în care o persoană a scos din ţară nu mai puţin de 35 de locomotive cu aburi.