Una dintre cauzele pentru care centrele comerciale din România au ajuns în dificultate este că nu au ţinut pasul cu schimbările de pe piaţa de retail şi nu au luat măsuri de modernizare a proiectelor, a declarat Carmen Ravon, şeful departamentului de retail al Jones Lang LaSalle (JLL).
"Suntem deseori abordaţi de proprietari de centre comerciale care au zece spaţii goale de 50-100 metri pătraţi şi ne roagă să le găsim chiriaşi pentru acestea. Le propunem diverse strategii de asset management, însă acestea implică investiţii în centrele respective, dar proprietarii sunt reticenţi în a suporta aceste costuri. De exemplu, în Polonia există peste 340 de centre comerciale, dintre care 170 au o vechime mai mare de 10 ani. Dintre acestea circa 100 vor fi modernizate până în 2014. La noi acest lucru se întamplă în cazuri izolate, exemplu Iris Titan sau Sibiu Shopping Centre", a spus Ravon pentru MEDIAFAX.
Ravon consideră că circa un sfert din centrele comerciale existente pe piaţa din România ar avea nevoie de modernizari, fiind deja în faza de maturitate pe piaţă.
Un alt exemplu în acest sens este grupul Anchor, care va derula în perioada următoare un program de modernizare a celor două centre comerciale din România, Bucureşti Mall şi Plaza România. O parte din centrul comercial Plaza, afectat semnificativ de deschiderea centrului AFI Cotroceni, va fi convertită în birouri.
Schimbarea destinaţiei centrului comercial a fost o măsură la care au apelat şi alţi proprietari de astfel de proiecte (City Mall, Galleria Suceava sau Armonia Arad).
În opinia reprezentantului JLL, orice întârziere în luarea unei decizii în acest sens scade semnificativ şansele ca centrele comerciale mai vechi să facă faţă competiţiei celor nou construite.
"Toti retailerii doresc să deschidă magazine în proiectele noi pentru design, structură, pentru