Constanţa este singurul oraş din ţară care a avut în ultimul secol patru gări. Gara Veche, Gara Mamaia, Gara Maritimă şi noua Gară CFR. De-a lungul timpului, calea ferată a fost cea care a ridicat Constanţa de la un sat de păstori turci până la rangul de mare port maritim şi de oraş. Pe de altă parte trenurile au început să aducă în gările constănţene tot mai mulţi turişti, iar calea ferată a dus, indirect, la cooptarea Dobrogei în România.
Gara veche, simbolul transportului modern
Prima gară a Constanţei s-a construit în anii 1860, când Constanţa era parte a imperiului Otoman. A fost un efort extraordinar pentru că este prima cale ferată care s-a construit în zona în zona aceea a imperiului Otoman şi una dintre primele pe tot parcursul imperiului.
Doina Păuleanu, directorul Muzeului de Artă Constanţa a studiat foarte mult aces perioadă a dezvoltării Constanţei şi ştie cel mai bine care au fost primii paşi de la satul de păstori la oraşul-port de astăzi.
„Gara veche era foarte importantă pentru că ea era independentă de drumul Cernavodă - Constanţa care s-a construit în acea perioadă. Acest drum de fier între Cernavodă şi Constanţa s-a construit în urma unor discuţii foarte mari privind aprovizionarea ţărilor vestice cu grâu. Ţările române erau grânarul Europei şi la vremea respectivă, circulaţia pe Dunăre se făcea destul de dificil din cauza barei de la Sulina. Bara era un fel de loc în care se depunea nisipul. La vremea respectivă, nu exista Canalul Dunăre - Marea Neagră. S-a pus problema: ce să se construiască? Un Canal sau o cale ferată? Şi au fost discuţii foarte mari în imperiul Otoman pentru că ei trebuiau să concesioneze cuiva construirea căii ferate sau a canalului şi proiecte pentru ambele au existat multe în acea perioadă. În cele din urmă, s-a luat hotărârea construcţiei acestei căi ferate pentru că păre