A fost o vreme cand mall-urile erau mai aglomerate decat Gara de Nord. Romanii cheltuiau in nestire din bani imprumutati cu mana larga de bancheri, iar retailerii inregistrau profituri record de la o luna la alta. "Epoca de Aur" a consumului s-a dus. Mall-urile au devenit adevarate "muzee", iar intre dezvoltatori si retaileri se duce un razboi crunt, in care fiecare incearca sa se salveze.
Deschiderea noului mall Promenada a starnit entuziasm in primele zile, insa daca mergi acum acolo, vei descoperi aceeasi atmosfera trista, de muzeu, putini fiind vizitatorii care mai vin in alta zi decat in weekend. Nici n-ar prea avea de ce, pentru ca mall-ului ii lipseste, printre altele, unul dintre ingridientele cheie in domeniu – un cinematograf.
Promenada pare sa devina "mall-ul corporatistilor", locul unde cei care lucreaza in cladirile de birouri din jur vin sa manance la pranz. In rest, in timpul saptamanii bate vantul, la fel cum se intampla si in alte centre comerciale din Capitala, precum Plaza Romania, Mall Romania (Vitan), Baneasa Shopping Center sau Afi Cotroceni.
Cum s-a ajuns in aceasta situatie? Principala cauza este ca romanii nu mai au banii de altadata. Creditele s-au oprit, salariile au scazut sau in cel mai fericit caz au inghetat la nivelul dinainte de criza, iar puterea de cumparare a scazut vertiginos.
In aceste conditii, cumparaturile la mall au devenit pentru multa lume mai degraba o vanatoare de promotii. Dovada ca discounturile sunt la ordinea zilei. Nu stiu daca mai exista vreun magazin care sa nu afiseze mare, pe vitrina, reduceri promotionale.
"Consumatorii erau acum cativa ani precum cainii, erau loiali, ascultau ce le spuneam, acum sunt precum pisicile, sunt foarte imprevizibili, ce le place astazi, maine nu le mai place, au acces la un nivel enorm de informatii", declara Violeta Luca, dir