Mărcile private, deţinute de marile reţele de magazine din comerţul modern, au depăşit ca vânzări toate brandurile unor producători precum Albalact, Friesland sau Lactalis în perioada august 2012-iulie 2013, arată datele companiei de cercetare de piaţă Nielsen.
Albalact, produs de compania cu acelaşi nume, Creminos, din portofoliul Lacto Food, Napolact, marcă deţinută de olandezii de la FrieslandCampina şi Covalact sunt, alături de mărcile private, brandurile care înregistrează cele mai mari vânzări în volum, cu o cotă de piaţă cumulată de 65,8% în perioada analizată. Nielsen nu dă informaţii legate de valoarea sau volumul pieţei de unt. Potrivit estimărilor ZF şi datelor din piaţă, vânzările de unt se ridică la 55-60 mil. euro anual.
Preţurile sunt cele care influenţează achiziţia de unt, astfel că cele mai vândute produse ca volum sunt mărcile ieftine ale marilor magazine. Un pachet de unt de masă Albalact de 200g, care are 65% grăsime, costă în hipermarketul online Carrefour 5,63 lei, adică 28,15 lei pe kilogram. Pe de altă parte, un produs similar, dar marca privată Nr.1 a francezilor de la Carrefour costă 4,45 lei, însemând un preţ de 22,25 lei pentru un kilogram.
Mărcile private, precum, Carrefour Discount, Nr.1 (Carrefour), Auchan (al hipermarketurilor cu acelaşi nume), Cora, Winny (mărci ale retailerului Cora) sau Proxi (Profi) atrag clienţii prin preţurile mai mici. Trebuie menţionat însă că firmele de cercetare de piaţă analizează „categoria” mărci private – pe care o opun brandurilor consacrate. Astfel, în categoria mărci private intră produsele tuturor lanţurilor de retail care fac parte din panelul firmelor de cercetare, iar analizele nu compară untul Albalact, de exemplu, cu untul marcă privată al Carrefour, ci cu tot universul de mărci private din această categorie. Dintre brandurile de top, untu