Comercianții de ii și produse de artă populară speră mai puțin să facă profituri spectaculoase, cât să salveze ce a mai rămas de salvat din vechile datini românești
Anul trecut a reprezentat un reper-cheie în popularitatea portului românesc. Inițial, trendul a fost pornit de Philippe Guilet, un designer francez care lucrează pentru casele Lagerfeld și Gaultier. Acesta a făcut o lungă călătorie în România, „s-a îndrăgostit“ de ea, după cum spune cu orice prilej, și a decis să dedice o întreagă colecție motivelor populare autohtone, menită „să combată stereotipiile negative cu care se confruntă românii ajunși în Occident“. Colecția a fost intitulată, pitoresc, „Prejudecăți“, s-a bucurat de un imens succes, iar ideea a fost preluată și de alte case de modă - cea mai faimoasă, Tom Ford, care și-a și lansat recent o colecție cu imaginea celebrei cântărețe britanice Adele.
„De atunci, cred eu, a apărut un curent internațional“, spune Dan Baciu, proprietar al mai multor site-uri care comercializează ii, dedicate, până acum doi ani, exclusiv clienților străini. „De la începutul lui 2012, vând și în Romania și am achiziționat domeniul ieromaneasca.com. Problema este că, fiind brodate manual, iile nu sunt cele mai accesibile produse, iar o bluză la care se lucrează aproape o lună costă 106 euro. De aceea, până nu de mult nu am vândut în țară“.
Începutul
La finalul anilor ´90, când a început să îl preocupe promovarea portului românesc, Dan Baciu lucra într-o companie internațională și-și petrecea toate concediile călătorind cu motocicleta prin țară. „La serviciu, vedeam că străinii care ne vizitau erau cam singurii care apreciau tradițiile noastre. Simțeam că ceva nu e în regulă, că românii fug de trectul lor... A fost momentul în care am decis să împletesc plăcerea de a călători cu un fel de afacere.“ Spre deosebire de alți comercianți de obiecte tra