Din acest weekend, pacienţii români ar fi trebuit să aibă garantat accesul la servicii medicale decontate de stat în orice spital din spaţiul european. Cu toate că au avut la dispoziţie doi ani să implementeze Directiva Europeană, care practic obliga statul să le permită românilor să se trateze oriunde în Uniunea Europeană, autorităţile sunt încă departe de a fi îndeplinit toate cerinţele impuse de actul normativ.
Concret, chiar dacă reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) susţin că demersurile pentru punerea în practică a actului normativ au fost făcute, din ecuaţie lipseşte elementul-cheie: Punctul naţional de contact, instituţia care are menirea de a informa şi orienta cetăţenii interesaţi de serviciile medicale oferite peste hotare.
Autorităţile susţin că „punctul naţional de contact va fi construit de la zero, fiind o structură nouă, formată din oameni care nu fac parte din personalul CNAS“.
ALTERNATIVĂ LA LIPSA DE SERVICII DIN ŢARĂ
„Am aşteptat să primim mai multă informaţie vizavi de modul în care va fi implementat actul normativ. România ar fi trebuit să desemneze un punct naţional de informare, căruia să i te adresezi şi care să ştie cum să ghideze pacientul. Cel mai probabil vor exista proceduri pentru care va fi necesar acordul în prealabil de la autorităţi, dar vor fi şi investigaţii care nu vor necesita un astfel de acord“, a explicat pentru „Adevărul“ Dorica Dan, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Boli Rare.
Totuşi, a completat Dorica Dan, „directiva nu este încurajatoare, pentru că statul decontează contravaloarea serviciilor practicate la noi. Astfel, cel mult 2% din populaţia generală îşi va permite să acceseze serviciile din străinătate prin intermediul directivei“, a mai spus aceasta.
La rândul său, Vasile Barbu, preşedintele Asociaţ