Regizorul Felix Alexa spune că realitatea sufocantă de la noi l-a făcut să ţină cont de ea şi să o reflecte, cu cinism, în ultimul său spectacol, „Revizorul“ de Gogol, care a avut recent premiera la Teatrul Naţional din Bucureşt.
O scenă invadată de maldăre de dosare, care ajung până sus de tot. În difuzoare răsună „Requiemul“ lui Mozart. La un moment dat, se aprind nişte faruri şi o maşină luxoasă vine încet spre public, printre coloanele groase de dosare. Este un BMW. Maşina se opreşte şi, în acordurile grandioase ale muzicii lui Mozart, începe să se decapoteze uşor-uşor. După ce plafonul intră cu eleganţă în zona portbagajului, un domn îmbuibat se dă jos din maşină. E primarul. Exact când se termină partea din „Requiem“, „Lacrimosa“, se aude, trântită, o portieră sănătoasă de BMW. Este scena de început a spectacolului „Revizorul“ montat de Felix Alexa la Teatrul Naţional din Bucureşti. O scenă de graţie, în care baletul BMW-ului de baron local pe „Requiemul“ lui Mozart spune foarte multe despre cum vor fi abordate lucrurile în spectacol. Şi, desigur, despre societatea românească de azi.
M-am întâlnit cu Felix Alexa la TNB şi am purtat discuţia următoare lângă decorurile din spectacolul său: maldărele de dosare, după care stătea ascuns un BMW, acoperit cu prelată.
„Weekend Adevărul“: În Caietul-program al spectacolului, spui: „«Revizorul» este poate cel mai actual spectacol pe care l-am făcut vreodată“. Cum aşa?
Felix Alexa: M-am referit la faptul că actualitatea lui este imediată. Am făcut multe spectacole actuale, dar într-un sens mult mai subtil. De data aceasta, legătura cu realitatea e de-a dreptul violentă. În „Revizorul“, am încercat, pe de-o parte, să leg spectacolul de o realitate care este atât de prezentă încât ne sufocă (o vedem la televizor, în viaţa de zi cu zi, pe stradă) şi, pe de altă parte, am încercat să păstrez niv