Asiguraţii care se deplasează într-un stat membru al Uniunii Europene pentru a primi tratament medical au dreptul de a beneficia, la cerere, de rambursarea contravalorii serviciilor medicale. Potrivit legislaţiei în vigoare, însă, rambursarea se va realiza la nivelul tarifelor din România şi nu va depăşi contravaloarea în lei a serviciilor achitate de asigurat.
25 octombrie 2013 este termenul de transpunere a Directivei Europene 24/2011 privind aplicarea drepturilor pacienţilor în cadrul asistenţei medicale transfrontaliere, document ce asigură cadrul legal pentru a fi garantate drepturile cetăţenilor europeni de a beneficia de servicii medicale în toate ţările Uniunii Europene, se arată într-un comunicat de presă publicat astăzi de Casă Naţională de Asigurări de Sănătate.
În practică, prevederile esenţiale ale Directivei 24 sunt deja aplicate în România, conform Ordinului Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate nr. 729/2009, după cum informează instituţia în document.
Astfel, în baza acestui act normativ, asiguraţii care se deplasează într-un stat membru al Uniunii Europene cu scopul de a primi tratament medical beneficiază de rambursarea contravalorii serviciilor medicale la nivelul tarifelor din România, fără a depăşi contravaloarea în lei a serviciilor achitate de asigurat.
Rambursarea cheltuielilor aferente serviciilor medicale suportate de asiguratul din sistemul de asigurări sociale de sănătate din România se efectuează de către casa de asigurări de sănătate unde este luată în evidenţă persoană asigurată. Totodată, rambursarea se realizează către asigurat, la solicitarea acestuia, a unui membru al familiei (părinte, soţ/soţie, fiu/fiica) sau a unei persoane împuternicite de acesta, în lei.
Mai mult, asiguratul îşi poate primi banii înapoi doar dacă serviciul medical acordat într-un stat membru al Uniunii Europene şi achitat de