„Vioara lui Enescu la sate” este cel mai nou dintre proiectele generate în ultimii ani de Radio România Cultural şi asociaţia culturală Accendo. A împlinit de-abia un an şi în această toamnă a ajuns la o a doua ediţie, în care trece prin 6 localităţi rurale şi 3 oraşe din România.
Împreună cu Gabriel Croitoru şi Horia Mihail am avut curajul anul trecut de a porni şi a crede în succesul acestei acţiuni cu totul inedite pentru România. Se mai întâmplă şi în alte ţări astfel de lucruri, dar în locuri în care satul este mult mai apropiat de oraş ca grad de confort, ca standarde sociale, intelectuale şi culturale.
Anul trecut, curajul de a merge cu o vioară şi un pian electric în localităţi rurale din România a fost, din fericire, proporţional cu satisfacţiile pe care le-au avut atât artiştii, cât şi organizatorii. Nu cred că i-am văzut mai impresionaţi pe Gabriel Croitoru şi Horia Mihail după vreun concert ca după cele susţinute în satele prin care au trecut în turneul din 2012.
Am participat la primele zile ale acestei a doua ediţii a turneului „Vioara lui Enescu la sate” doar imaginar şi prin intermediul reportajelor auzite la radio, a fotografiilor sau imaginilor primite prin email care stăteau mărturie despre concertul din comunca Liveni – actualmente George Enescu –, din localitatea natală a lui Enescu, despre cel de seara, de la Botoşani, de la Casa de cultură sau cel din satul Grăniceşti, judeţul Suceava.
Privită prin prisma occidentalului sau a orăşeanului detaşat, atmosfera este ”emoţionantă”. Dar nu în acel sens profund, pe care generaţia românilor care au acum peste 35 de ani îl mai poate percepe făcând apel la amintirile copilăriei, sens legat de nivelul şi deschiderea pentru cultură mult mai prezente atunci în sânul populaţiei rurale.
Gabriel Croitoru şi Horia Mihail, la concertul din comuna George Enescu FOTO Virgil Opr