Ceaţa exercită o influenţă mult mai mare decât se crede asupra conducerii în siguranţă a automobilului, conducătorii auto trebuind să ţină cont de faptul ca este necesar să-şi adapteze permanent maniera de conducere la aceste cerinţe speciale.
Circulaţia pe timp de ceaţă prezintă unele particularităţi. În astfel de condiţii, nu doar automobilul trebuie pregătit corespunzător, ci se intervine şi asupra comportamentului la volan.
Sistemul de iluminare trebuie să aibă toate becurile în stare de funcţionare iar maşina să fie echipată cu faruri de ceaţă cu halogen (punerea în funcţiune la o vizibilitate de sub 50 de metri). Acestea sunt de regulă montate cât mai jos posibil, pentru a realiza o iluminare suficientă a drumului. În cazul în care sticla farurilor este murdară, eficienţa proiectoarelor scade cu 30%. Ştergătoarele de parbriz este obligatoriu a fi în bună stare, rezervorul instalaţiei de spălare să fie plin şi duzele de stropire desfundate, iar parbrizul, luneta şi geamurile laterale să fie curate.
Depăşirea este manevra cea mai periculoasă pe timp de ceaţă şi de aceea, mersul în coloană este cel mai indicat. Deci, se recomandă să se circule după un alt autovehicul care “sparge” masa de ceaţă, asigurând celor care îl urmează condiţii mai bune de circulaţie. Această manieră de conducere, mai ales atunci când pâcla de ceaţă este foarte densă, este mult mai sigură, cu condiţia păstrării unei distanţe între autovehicule, în concordanţă cu viteza de mers.
Efectuarea unor manevre (depăşiri, schimbări ale benzii de circulaţie, viraje, parcări, garări, etc.) în aceste condiţii de vizibilitate redusă, impun asigurarea temeinică din spate şi din lateral prin folosirea oglinzilor retrovizoare care trebuie păstrate în stare curată.
Curbele vor fi atacate cu prudenţă, evitându-se manevrele bruşte ale volanului şi complet frânarea cu frâna de picior s