Spaţii imaginare de Helmut Stürmer – o psihologie şi o filozofie a spaţiului Festivalul Naţional de Teatru a debutat cu Faust – nu al lui Purcărete, ci al lui Aleksandr Sokurov, şi nu în teatru, ci în film: la cinemateca Union, a rulat filmul Faust (o adaptare liberă a poveştii lui Goethe, plasată în Rusia secolului XIX), continuînd cu vernisajul expoziţiei Spaţii imaginare (machete-schiţe-video) a scenografului Helmut Stürmer, la Fundaţia Lowendal – pentru a păstra armonios legătura cu evenimentul de debut de festival, trebuie menţionat că Helmut Stürmer a fost şi el implicat într-o montare după Faust, cea a lui Silviu Purcărete, de la Sibiu, pentru care a şi luat Premiul Uniter. Helmut Stürmer a semnat scenografia a numeroase spectacole de teatru şi producţii cinematografice, lucrînd, de-a lungul timpului, cu regizori precum Vlad Mugur, Silviu Purcărete, Alexandru Dabija, Dan Piţa, Radu Gabrea, Mircea Veroiu etc. Expoziţia poate fi vizitată pînă la sfîrşitul lunii noiembrie, în cocheta casă a graficianului şi pictorului interbelic George Lowendal, acum deţinută de nepoata sa, Ariadna Avram, care, la vernisaj, a mărturisit că multe dintre lucrările expuse de scenograf i-au amintit de bunicul său. Cu ocazia vernisajului, a fost lansat şi albumul Scenografii, volumul al II-lea, care cuprinde imagini din spectacolele la care a lucrat Helmut Stürmer, copii după schiţele şi proiectele sale etc. Albumul conţine şi o foarte interesantă parte de mărturii despre Helmut Stürmer, ale lui Silviu Purcărete şi Alexandru Dabija. Dabija preferă să vorbească anecdotic despre el, imaginîndu-şi că, dacă într-o noapte, ar trece pe la teatru un spirit sud-american sau vreun alt diavol şi ar întreba ce artist mai este la teatru, portarul ar răspunde fără să ridice privirea că „Helmut Stürmer“, diavolul răspunzînd „Aha!“. Silviu Purcărete îi face o descriere formată din cinci