Art. 2 din Legea functionarilor publici nr. 188/1999 defineste functia publica
ca ansamblul atributiilor si responsabilitatilor, stabilite în temeiul legii, în
scopul realizarii prerogativelor de putere publica de catre administratia
publica centrala, administratia publica locala si autoritatile administrative
autonome. Potrivit alineatului 2 al aceluiasi text de lege, functionarul public
este persoana numita, în conditiile legii, într-o functie publica.
În sensul art.2 alin.2 din Legea nr.393/2004 privind statutul alesilor locali,
alesii locali, în sensul prezentei legi, sunt consilierii locali si consilierii
judeteni, primarii, primarul general al municipiului Bucuresti, viceprimarii,
presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene.
Conceptul de functionar public comporta o serie de acceptiuni ce pornesc de
la un înteles restrâns al termenului, întâlnit în dreptul administrativ, pâna la un
sens larg al acestuia, ce se desprinde din analiza dispozitiilor penale.
Legea nr.188/1999 privind statutul functionarilor publici, act normativ ce
reglementeaza regimul juridic general al functiei publice, întelege prin
notiunea de functionar public doar acea persoana care dispune de
prerogativa de putere publica si care îsi îndeplineste sarcinile de serviciu la o
autoritate sau institutie publica din cadrul administratiei centrale sau locale.
Prerogativa de putere publica se constituie, în acest caz, într-un element
esential de identificare a functionarului public. Alt sens al notiunii, de data
aceasta mai extins, este prezentata în art.147 Cod penal.
În sensul dispozitiilor penale, prin functionar public si functionar este avuta în
vedere o categorie foarte larga de persoane, de la cele ce exercita atributii
ale puterii executive, legisl