Oricât ar fi de precar bugetul ţării, în general, şi al Culturii, în special, un festival precum cel de teatru, aflat la a 23-a ediţie, nu trebuie să atragă atenţia asupra sărăciei. Cu toate că se vede cu ochiul liber, de la mare distanţă. Şi totuşi, Actorii, aceşti titani discreţi ai scenei, merg mai departe, cu dragoste. Şi cu mult suflet. Cu un buget de numai 2.300.000 de lei, Festivalul Naţional de Teatru - 2013 a pornit cu dreptul! Chiar dacă s-a renunţat la selecţia internaţională, ca spectacol. La evenimentele festivalului (44 de reprezentaţii, 12 evenimente conexe şi 30 de evenimente desfăşurate în 25 de spaţii) au fost invitaţi 70 de specialişti din străinătate - oameni de teatru, directori de festivaluri, directori de publicaţii, cronicari. Potrivit criticului Alice Georgescu, selecţionerul unic şi directorul artistic al acestei ediţii, în programul FNT au fost selectate spectacole realizate cu o stagiune în urmă (2012 - 2013). Sokurov vine cu ”Faust” la Cinemateca Union După ce participi la ”Însemnările unui nebun” de Gogol, în versiunea scenică a lui Felix Alexa, cu Marius Manole şi Alexander Bălănescu, o piesă în care inteligenţa şi excelenţa interpretării te conving de faptul că totul e aievea, graniţa dintre lumea reală şi cea imaginară, plăsmuită, fiind aproape anulată, te arunci în ”vâltoarea” faustiană a filmului regizat de Aleksandr Sokurov. Şi înţelegi de ce ”Faust”, capitolul ultim al unei tetralogii despre natura puterii, îşi găseşte locul în prelungirea primelor trei filme ai căror protagonişti sunt figuri istorice reale (Hitler, Lenin şi Împăratul Hirohito). Explicaţia o putem găsi uşor, funcţie de lecturile noastre anterioare şi de capacitatea de corelare. În plus, ne ajută însuşi Sokurov: ”Ce are el (Faust, n.r.) în comun cu cele trei personaje reale, ajunse pe culmile puterii? Pasiunea pentru cuvinte în care e uşor să crezi şi o nefe