In Monitorul oficial de vineri, 25 octombrie 2013 a fost publicata o procedura complexa privind inregistrarea si anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA pentru operatorii economici, aflati in sfera TVA. Cu aceasta ocazie, am parcurs implicatiile cel mai frecvent intalnite in practica, datorate atat la inregistrare in scopuri de TVA, cat si la efectele anularii din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA.
Consultati actul normativ aici!Actul normativ introduce o noua procedura foarte complexa cu privire la TVA si abroga precedenta procedura.
Sunt reglementate urmatoarele situatii:
inregistrarea din oficiu in scopuri de TVA a persoanelor impozabile ce aveau aceasta obligatie si nu au respectat prevederea nrmativa;anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA;procedura de corectare a erorilor privind inregistrarea si anularea din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVA.Procedura este foarte vasta si adaptata la posibilele situatii regasite in practica, cum ar fi depasirea plafonului de TVA fara sa urmeze si inregistrarea sau anularea codului de TVA ca urmare a nedepunerii declaratiilor fiscal.
Sa analizam principalele situatii cand se va aplica actul normativ, fara a detalia procedura interna utilizata de ANAF.
Inregistrarea din oficiu in scopuri de TVA se impune in urmatoarele situatii:
cand o persoana impozabila romana depaseste plafonul de 220.000 lei si nu a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA in termen de 10 zile de la finele lunii in care s-a depasit plafonul;cand o persoana juridica neinregistrata in scopuri de TVA efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri, caz in care obtine codul special de TVA;cand persoane juridice straine au un sediu fix in Romania de la care presteaza servicii catre alte persoane impozabile straine;cand persoane impozabile straine efectueaza livrari de bunuri